Dokumenter vedr. Bring Your Own Device (BYOD) og når skoler udlåner computere

Her har vi samlet vores dokumenter om BYOD og når skoler udlåner computere

Jura vedrørende BYOD og når skoler udlåner computere

Computere, tablets m.m. kaldes tilsammen for devices. Når en skole muliggør, at elever tager deres egne devices med i skole kaldes det Bring Your Own Device (BYOD).

Ønsker om at elever skal medbringe egne devices til skolen giver anledning til en del usikkerhed og ulovlig forvaltning. Det samme gælder, når skoler udleverer devices til elever, der ikke ønsker at medbringe eget device. Nedenstående dokument skaber klarhed over juraen.

Find dokumentet her

Forsikringsforhold vedrørende BYOD og når skoler udlåner computere

Nogle skoler giver forkert eller meget mangelfuld information om forsikringsforholdene. Derfor har vi i Skole og Forældre København lavet en undersøgelse af forsikringsforholdene.

Find dokumentet her (pdf)

Eksempler på hvad man ikke må skrive om BYOD og når skoler udlåner computere

Her vises nogle af de typer fejl, som oftest ses i meddelelser fra skoler. For hvert eksempel vises også et eksempel på, hvad man kan skrive i stedet for, så det bliver lovligt.

Find dokumentet her (pdf)

Eksempler på børn og forældre i klemme ved BYOD og når skoler udlåner computere

Når skoler og kommuner ikke overholder reglerne, kommer børn og familier nemt i klemme. Det kan f.eks. være økonomisk, ved at familierne føler sig tvunget til at købe computerudstyr, som de ikke har råd til, eller føler sig tvunget til at erstatte hændelige skader, som de ikke er forpligtet til. Hvis de ikke har pengene til IT-udstyr, eller af andre grunde ikke giver efter for det ulovlige pres, så kan deres børn i stedet for føle sig udstillet i klassen eller være dårligere klædt på til at lære. I dette dokument gives små beretninger fra den virkelige verden om konkrete børn og familier.